Hasznos tippek az egészségért

A keto diéta kezdőknek. Hol kezdjük a diétát? Ketózis

A ketogén diéta széles körben kutatott és bizonyítottan hatékony és meglehetősen biztonságos fogyókúrás módszer. A fogyás mértéke nagyjából megegyezik az éhezéssel, de a szervezet a szükséges tápanyagokat és energiát az étrend alapját képező ketogén élelmiszerekből nyeri.

A keto diéta alapja a minimális szénhidrát és glükóz, az étrendben pedig magasabb a zsír- és fehérjetartalom. Ez a diéta serkenti a ketontestek termelését, amelyek az agy és az izmok fő energiatartalékává válnak – az étvágy csökkenésével.

A ketogén diéta, amellett, hogy észrevehető hatást gyakorol a fogyásra, a 2-es típusú cukorbetegségben a glükózszint szabályozására is jó lehetőségnek számít. Az étrendet az epilepszia tüneti kezelésére is használják: a jótékony zsírsavak magas szintje védi a központi idegrendszert, és maga a ketózis állapota szabályozza az epilepsziás rohamok gyakoriságát és időtartamát, így azok ritkábbak és rövidebbek lesznek.

Hogyan lépjünk be a ketózisba?

A fő fogalom, amit itt meg kell ismerni, a ketózis.

A szervezet akkor jut el hozzá, amikor a májban lévő glükózkészletek elfogynak, és új anyagokat kell találnia, hogy ATP-molekulákra bonthassa őket. Nincsenek szénhidrátok – nincs glükóz a lebontáshoz. Ha vannak fehérjék és zsírok, amelyek ketontestekre, illetve zsírsavakra bomlanak le, az anyagcsere átáll ezek lebontására. Ezt hívják ketózisnak.

Igaz, érdemes rögtön hozzátenni, hogy a ketózisban a zsírok a domináns termék, mivel a túlzott mennyiségű fehérje lehetővé teszi a glükoneogenezis beindulását, ahol a glükóz mintegy összeáll az aminosavakból. A sikeres keto diéta sikeres követéséhez ki kell számolnia a tápanyagok egyensúlyát a reggeli, ebéd, vacsora és még a nassolnivalók esetében is.

A ketózisba való belépés legegyszerűbb módja a koplalás, de ez veszélyes a szervezetre, kellemetlen és hosszú távon általában hatástalan. Ehelyett elég, ha néhány napig napi húsz-harminc grammra korlátozza a szénhidrátbevitelt, és minden étkezéshez bevesz két Keto Light kapszulát, hogy érezze a ketózis első jeleit – gyengeséget, amely gyorsan átvált energiabomba, enyhe szédülés és ismeretlen gyümölcsös lehelet. Ezeket a tüneteket keto-láznak nevezik, és elég gyorsan elmúlnak, különösen, ha folytatod az étrendedet.

Milyen ételeket lehet és melyeket nem?

Mivel itt fontos a szénhidrátszint és különösen a vércukorszint csökkentése, az alacsony szénhidráttartalmú ételek előnyben részesülnek. A ketózis állapotának fenntartásához legalább 0,5 mmol/liter ketontestekre van szükség a vérben – ehhez a szénhidrátbevitelt minimálisra kell csökkenteni.

Azokról a termékekről is le kell mondani, amelyek több összetett feldolgozási fázison mentek keresztül – a búzaliszt alapú liszt és pékáruk, az édességek (kivéve a természetes édesítőszereket használó édességeket), és minden, transzzsírokat tartalmazó termékről azonnal le kell mondani. Tilos továbbá a gyümölcslevek, a cukros üdítők, a keményítőtartalmú zöldségek és gyökérzöldségek, valamint a legtöbb gyümölcs.

A keto diétában a vizet, a kávét és a teát cukor nélkül ihatod – az édességeket jobb, ha egyáltalán nem fogyasztod, de ha szeretnéd, használhatsz szénhidrátmentes cukorhelyettesítőt, például steviát.

Ami az alkoholt illeti, egy ilyen diétába csak egy pohár száraz bor vagy 50 gramm vodka fér bele, mivel ez a megfelelő mennyiség, mivel nem tartalmaz sok szénhidrátot. De természetesen az alkohol nem ajánlott semmilyen diétához, mert tápértékének kiszámítása a legtöbb esetben elég nehéz.

A korlátozások ellenére a megengedett élelmiszerek választéka meglehetősen gazdag, így egy teljes menüt készíthet ízletes és változatos ételekből a hétre.

Például a következők megengedettek a keto-diétában:

  • zöld zöldségek;
  • mindenféle hús és zsíros hal;
  • tojások;
  • természetes és zsíros tejtermékek;
  • hőkezeletlen vagy más módon nem feldolgozott olajok és zsírok;
  • diófélék, magvak és mindenféle fűszerek.

A diófélék nagyszerűek nassolásra, ha pedig édességre vágysz, a speciális stevia alapú keto-édességek jó választásnak bizonyulnak – csillapítják az éhséget, és az agynak is nagyszerű lökést adnak, ugyanolyan jót tesznek, mint a glükóz.

Az étrend előnyei és ellenjavallatai

Tanulmányok bizonyították a ketogén diéta hatékonyságát mind a túlsúlytól való megszabadulásban, mind bizonyos betegségek kezelésében. A keto-diéta többek között segít szabályozni az inzulinszintet a 2-es típusú cukorbetegségben.

Nagyon nehéz lehet a szervezetet ketózisos állapotba hozni, de még ebben az esetben is van megoldás. A Keto Light kapszulákat a táplálkozási szakemberek akkor írják fel, ha a páciens a megfelelő étrend ellenére semmilyen okból nem tud ketózisba kerülni. A beteg minden étkezéshez 2 kapszulát vesz be, és 2-3 nap múlva kezdi érezni a keto-láz jeleit. Ezenkívül a Keto Lightnak köszönhetően a betegek jobban kontrollálják az éhséget és az étvágyat. Az éhségtől eltérően ez a diéta tápanyagokat biztosít a szervezet számára, így nagyon sokáig lehet tartani ezt a kúrát, miközben biztonságosan étkezik és ugyanakkor hatékonyan égeti a zsírt.

Íme egy idézet: A nyáron láttam egy Keto Light hirdetést a Facebookon, és úgy döntöttem, hogy közelebbről is megnézem az ajánlatot. Már korábban hallottam erről a termékről, és ezért szerettem volna lefogyni a strandszezon előtt. Sokat olvastam a véleményekről, mielőtt megvettem volna, és úgy döntöttem, hogy a hivatalos honlapról rendelem meg ezt a terméket. A Keto Light por 2 hónapos használata után csak 8 kilogrammot sikerült elveszítenem, bár mások jobb eredményeket értek el!

Keto Light – vélemények, hogyan kell szedni, dm, használata, átverés

A keto diéta a szív- és érrendszeri betegségek megelőzésében is hatékonynak bizonyult. Az egészséges zsírsavakat tartalmazó zsírok fogyasztása csökkenti az alacsony sűrűségű lipoprotein- és koleszterinszintet, ezáltal megakadályozza az érelmeszesedés és az azt követő szívizom iszkémiás megbetegedés kialakulását.

Egy másik előnye a jobb fizikai és szellemi teljesítmény a ketózisban. Ez idő alatt az agya és az izmai a rendelkezésükre álló maximális erőforrásokat használják, így hatékonyabban tudja gyakorolni a korábbi munkaterhelését, és új kreatív megoldásokat talál a munkájában vagy kreatív tevékenységeiben.

A ketogén étrend egyik előnyeként már említettük az epilepszia kezelését. Vegyük ehhez a kategóriához az Alzheimer-kór és a Parkinson-kór kezelését is – az étrendben uralkodó zsírsavak hatékonyan védik az idegvégződéseket a pusztulástól, ami terápiás hatásuk fő oka.

A keto diéta nyilvánvaló előnyei ellenére nem ajánlott, sőt, bizonyos embercsoportok számára ellenjavallt. Legalábbis érdemes orvoshoz fordulni, hogy az alábbi esetekben megfelelő-e egy ilyen diéta:

  • Terhesség (az anya étrendjének hatása a szoptatásra még mindig forró vitatéma a gyermekorvosok körében, ezért a szoptatás idején is kerülni kell ezt az étrendet – biztos, ami biztos);
  • 1-es típusú cukorbetegség, beleértve az autoimmun változatot is;
  • vese-, máj- és hasnyálmirigybetegségek;
  • Az emésztőrendszer krónikus betegségei.

A vércukorszintet befolyásoló gyógyszerek használata is okot kell, hogy adjon arra, hogy a biztonság kedvéért orvoshoz forduljon, mert a keto diétában a glükózszint szabályozása tekinthető a fő működési elvnek. A hipoglikémia egy kellemetlen és veszélyes állapot, amely akkor alakulhat ki, ha a keto diétát cukorszintet csökkentő gyógyszerekkel egészítik ki.

Az éhezéssel és a súlyfeleslegtől való megszabadulás más gyors módjaival összehasonlítva a ketogén diéta biztonságos, hatékony, és még bizonyos betegségek kezelésére is használható. Mint minden diéta esetében, nemcsak a tápanyagegyensúlyt kell helyesen kiszámítania, hanem orvoshoz vagy dietetikushoz is fordulnia kell, hogy megtudja, árt-e Önnek ez a fajta diéta.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük